Bij de overstap naar de middenbouw komen de meeste kinderen al lezend door. En zullen zij veel montessoriwerkjes die zij kennen uit de onderbouw ook in de middenbouw weer tegen komen en verder aan kunnen werken in hun eigen lijn. Daarnaast wordt er getoetst wat de kinderen beheersen bij de start van de middenbouw. Elk kind wordt individueel ingeschaald in de leesmethode Lijn 3, op het niveau waar ze op dat moment zijn.
Na het behalen van AVI E3 starten ze met het lezen van informatieboekjes met daarbij behorende vragenboekjes.
Ook wordt het technisch lezen geoefend met de Estafette vloeiend & vlot boekjes. Ouders en oudere kinderen op school helpen de kinderen hierbij.
Om de leesresultaten van kinderen bij te houden worden er AVI toetsen afgenomen.
Midden- en bovenbouw
- Begrijpend lezen wordt geïntegreerd met de zaakvakken aangeboden. We kiezen daarvoor rijke authentieke teksten die aansluiten bij de thema’s.
- Daarnaast worden verhalen of nieuwsartikelen uit kwaliteitskranten gekozen, die de leerkracht graag wil delen en bespreken met de klas. Dit kunnen teksten zijn die aansluitend bij een actualiteit (ramp, natuurverschijnsel, politiek, enz.) of verhalen die uitdagend zijn, goed opgebouwd en een rijk taalgebruik hebben (bijvoorbeeld een verhaal van Roald Dahl, of een gedicht).
- In principe lezen de kinderen iedere dag 20 tot 30 minuten uit een zelfgekozen boek. De leerkracht leest dan ook.
- Daarnaast lezen de leerlingen individueel zelfgekozen informatieboekjes met vragen (uit de daarbij behorende vragenboekjes) die ze beantwoorden.
- De leerkracht leest in principe iedere dag voor uit een boek dat leerlingen zelf niet zo snel zouden kiezen. Als het kan aansluitend bij het kosmische thema of bij een burgerschapsonderwerp. Of een verhaal dat aansluit bij het begrijpend leesonderwijs, bijvoorbeeld om een moraal uit een sprookje te halen (een diepere laag) of een gedicht.
Toetsen:
- In groep 3 wordt de DMT afgenomen (januari kaart 1+2, mei kaart 1+2+3)
- Vanaf groep 4 wordt de DMT alleen nog bij uitzondering afgenomen, als:
- het kind de vorige-DMT toets niet gehaald heeft (E/D/C 2.0);
- het kind niet het juiste AVI niveau (midden groep 6 M6 toets, eind groep 6 E6 toets etc) gehaald heeft.
- Kinderen met een dyslexieverklaring hoeven geen DMT meer te doen.
- Er worden regelmatig AVI toetsen afgenomen.
- Begrijpend lezen van IEP (lezen) nemen we wel af, technisch lezen van IEP niet.