Locatie: • Continurooster - Schooltijden - Informatie

Continurooster

Sinds augustus 2010 werkt de school met een continurooster met vijf gelijke dagen. Alle groepen hebben gelijke schooltijden en gaan op alle doordeweekse dagen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school. Er zijn dus geen kortere schooldagen. Qua lesuren betekent dat 5x5=25 uur per week. (In een heel schooljaar zou dat 1000 uur per jaar zijn. De studiedagen en andere margedagen gaan daar nog van af en dan komt men uit op 960 lesuren op jaarbasis, voor alle jaargroepen.)

De school begint elke dag om 8.30 uur. Om 8.15 uur is de deur open. Er is inloop tot 8.30 uur. De kinderen komen dan binnen om aan het werk te gaan. Rond tien uur is er een korte pauze (vaak een zelf gekozen moment) om iets te eten (bijvoorbeeld een stukje fruit) en te drinken. Aan het einde van de ochtend wordt er onder begeleiding van de eigen leerkracht 15 minuten geluncht en aansluitend 30 minuten buiten gespeeld, ook onder begeleiding van de eigen leerkracht. Er zijn dan ook geen kosten voor de tussenschoolse opvang.

Waarom werkt de school met een continurooster?

  • Een continurooster geeft meer rust, duidelijkheid en regelmaat voor kinderen. Minder wisselmomenten gedurende de dag tussen onderwijs en opvang.
  • De school wil de door Maria Montessori beschreven lange werkperiodes in de ochtend maken (van 2 ½ a 3 uur) , hierdoor kunnen kinderen tot betere en diepere concentratie komen tijdens hun werk. Het ritme van de kinderen wordt bij een continurooster niet onderbroken, waardoor het werk nog effectiever zal worden.
  • Een kortere overblijf door leerkrachten geeft rust en beperkt het werktijd verlies door de overgangen van de ene naar de andere persoon (er is geen tijd meer nodig voor oplossen van conflicten die bij en ander persoon zijn gebeurd)
  • Doordat er geen vaste tijden meer zijn dat er een tussenschoolseopvang medewerker in de groep komt, kan er veel beter naar de groep gekeken worden op welk moment er pauze nodig is. Afhankelijk van de werksfeer in de groep kan de leerkracht dus variëren in het moment waarop hij of zij met de groep pauzeert. Dit sluit heel mooi aan bij de vrijheid van lesrooster die het montessorionderwijs heeft.
  • Gelijke tijden tussen bouwen en binnen een bouw maken schooltijden duidelijker en zijn plezieriger voor ouders (niet meer kinderen op verschillende tijden moeten ophalen).
  • Er is gekozen voor 5 gelijke dagen van 5 uur in om de leerkrachten na 5 ½ uur werk pauze te geven (arbowet).
  • Overal in het land komen er steeds meer scholen met nieuwe school tijden (mogelijk geworden na de wetswijziging een aantal jaar geleden) een continurooster komt veel voor.
  • Leerkrachten willen geen overblijf door extern bedrijf meer, vanwege de onrust die dit geeft.
  • Vroeger werd de overblijf georganiseerd door ouders, de school vindt dit onrealistisch om van (steeds meer) werkende ouders te verwachten dat ze een aantal keren per maand de overblijf komen begeleiden. Begeleiding tussen de middag zou daardoor dan ook zeer wisselend qua kwaliteit zijn.
  • De school wil een stabiele niet van externen afhankelijke oplossing.

Hoe ziet een dag eruit?

Hoe ziet een dag in de onderbouw eruit bij het continurooster met vijf gelijke dagen?

— De deur gaat open om 8.15 uur. De kinderen komen de klas binnen en geven de leerkracht een hand. Ouders kunnen mee naar de groep.
— De kinderen verzorgen hun plantje en beginnen daarna aan hun(gekozen) werk.
— Om 8.30 uur gaat het belletje en vertrekken de ouders. De eerste werkperiode start. Kinderen zijn vrij in het kiezen van hun werk. In deze periode (zo’n 3 uur)is goed te zien dat er tijd is voor kinderen om elkaar te ontmoeten, rond te kijken (is leren), rond te lopen/bewegen (naar buiten en op de gang), te werken met montessori materiaal en te werken aan projecten. Kinderen kunnen dan geïnteresseerd en vol concentratie bezig zijn waarbij er weinig onderbrekingen zijn.
— Tijdens de werkperiode eten en drinken de kinderen op een zelfgekozen moment een tussendoortje (bijvoorbeeld een stuk fruit). Soms gebeurt dit ook gezamenlijk tijdens het voorlezen, afhankelijk van het moment dat er gegymd wordt in het speellokaal. In de onderbouw is het handig als de kinderen 2 trommels bij zich hebben, zodat het voor hun duidelijk is wat het tussendoortje is.
— In de onderbouw wordt er regelmatig gebruik gemaakt van het speellokaal. De tijd waarop de kinderen bewegen in het speellokaal wisselt per dag.
— De lunch is gezamenlijk (ongeveer 15 minuten) in de klas met de eigen leerkracht. Na de lunch maken de kinderen hun eigen tafel schoon.
— Rond lunchtijd wordt er 30 minuten buiten gespeeld onder begeleiding van de eigen leerkracht.
— Na de lunch gaan ze weer aan het werk of wordt er gestart met een kringactiviteit. Bijvoorbeeld een lesje van wellevendheid of een algemene les.
— Er is een tweede werkperiode tot 13.45 uur.
— Bij mooi weer wordt er in de middag vaak nog een keer buiten gespeeld.
— Rond 13.45 uur ruimen de kinderen samen de klas op en worden de taakjes uitgevoerd (we leren kinderen zich gezamenlijk verantwoordelijk te voelen voor de omgeving waarin ze werken en leren).
— 14.00 uur de kinderen worden bij de groep opgehaald door ouders of de NSO.

 

Hoe ziet een dag in de middenbouw eruit bij het continurooster met vijf gelijke dagen?

— De deur gaat open om 8.15 uur. De kinderen komen binnen en geven de leerkracht een hand. Ouders kunnen mee naar de groep.
— De kinderen kunnen hun werk laten zien. Kinderen kiezen werk en beginnen daar aan.
— Als het het belletje gaat, vertrekken de ouders. Om 8.30 uur start de eerste werkperiode. Kinderen hebben in deze periode vrije werkkeuze. In deze periode, zo’n 3 uur, is goed te zien dat er tijd is voor kinderen om elkaar te ontmoeten, rond te kijken (is ook leren), rond te lopen/bewegen, te werken met montessorimateriaal en te werken aan projecten. Kinderen kunnen dan geïnteresseerd en vol concentratie bezig zijn waarbij er weinig onderbrekingen zijn.
— Kinderen kunnen op een zelfgekozen moment tijdens de werkperiode een tussendoortje (bijvoorbeeld een stuk fruit) eten en drinken. Soms gebeurt dit ook gezamenlijk tijdens het voorlezen, afhankelijk van de dag rekening houdend met zaken als gym, zwemmen, HVO.
— Rond de gezamenlijk lunch in de klas samen met eigen leerkracht (die 15 minuten duurt) wordt er 30 minuten buiten gespeeld onder begeleiding van de eigen leerkracht.
— Na de lunch maken de kinderen hun eigen tafel schoon en gaan ze weer aan het werk of wordt er gestart met een kringactiviteit met de hele groep.
— Werkperiode tot 13.45 uur hierin valt vaak een algemene les of bijvoorbeeld een creatieve activiteit.
— 13.45 uur er wordt opgeruimd en gezamenlijk worden de taakjes uitgevoerd (we leren kinderen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor de omgeving te voelen).
— 14.00 uur de kinderen gaan zelf naar buiten waar ouders staan te wachten of naar de NSO.

 

Hoe ziet een dag in de bovenbouw eruit bij het continurooster met vijf gelijke dagen?

— Vanaf 8.15 uur komen de kinderen binnen en geven de leerkracht een hand. De kinderen gaan aan het werk of laten ouders het werk dat ze aan het doen zijn zien.
— Om 8.30 uur zijn de kinderen aan het werk.
— Kinderen hebben in de werkperiode vrije werkkeuze. In de werkperiodes van de kinderen die zo’n 3 uur duren is goed te zien dat er tijd is voor kinderen om elkaar te ontmoeten, rond te kijken (is ook leren), rond te lopen/bewegen te werken met materiaal en te werken aan kosmisch onderwijs. Kinderen kunnen dan geïnteresseerd en vol concentratie bezig zijn waarbij er weinig onderbrekingen zijn.
— Kinderen kunnen op een zelfgekozen moment tijdens de werkperiode iets (bijvoorbeeld een stukje fruit) eten en drinken. Soms gebeurt dit ook gezamenlijk tijdens het voorlezen, afhankelijk van de dag, rekening houdend met zaken als gym en HVO.
— Afhankelijk van de groep kan er een algemene les of een kringgesprek plaats vinden in de ochtend of in de middag.
— Er wordt gezamenlijk gegeten en gedronken (15 minuten). De kinderen ruimen hun eten en drinken op en maken hun tafel schoon.
— Rond de middag gaan de kinderen onder begeleiding van hun eigen leerkracht naar buiten.
— Daarna is er weer vrije werkkeuze of een groepsactiviteit.
— Om 13.45 uur wordt er opgeruimd en gezamenlijk worden de taakjes uitgevoerd (we leren kinderen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor de omgeving te voelen).
— Om 14.00 uur gaan de kinderen naar huis of NSO.